Upphovsland: Sverige
1. Mad Men på riktigt
Avsnitt 1 - Mad Men på riktigt, Säsong 1
Vi möter Mad men och Mad women som berättar om den amerikanska reklamindustrin på 50-talet med både tv- och tidningsreklam, framförallt för bilar och kläder.
2. Att sälja en folka
Avsnitt 2 - Att sälja en folka, Säsong 1
På 60-talet förändrades reklamen från att rakt beskriva en produkt som störst, bäst och lyxigast till att sälja en tillhörighet. Volkswagen marknadsfördes i USA för att appellera en intellektuell medelklass att väja en bränslesnål, ful samt kontroversiell bil då den fortfarande hade Hitler-stämpel.
3. Att sälja en känsla
Avsnitt 3 - Att sälja en känsla, Säsong 1
Reklamen förändras under 1970-talet. Yrkeskvinnan tar över hemmafruns roll och afroamerikaner syns oftare än tidigare. Att skapa känsla av värme och trygghet blir viktigt.
4. Jeans och sex
Avsnitt 4 - Jeans och sex, Säsong 1
På 1980-talet kom sex att bli en ledande faktor vid marknadsföring av kläder, bland annat kalsongreklam och med Brooke Shields legendariska film för Calvin Kleins jeans.
Hittade du något som inte stämmer?
Ge din feedback