Den elaka trollkvinnan Zeta stjäl Shimmer och Shines nya juvel och förflyttar Leah och Zac till Zahramejstaden med hjälp av den.
Shimmer och Shine går rakt i Zetas flaskfälla. Leah och djuren måste komma på hur de ska befria dem. Det är Zahramejstadens magiska matt-race. Shimmer, Shine, Leah och Zeta tävlar alla för att vinna racing-juvelen.
När Leah och hennes andar blir fast i en grotta är det upp till deras vänner Zac och Kaz att rädda dem. Samtidigt som tjejerna håller på att baka magiska flygkakor smyger Zeta och Nazboo in i palatset för att stjäla det flygande mjölet.
Leah, Shimmer och Shine träffar en sjöjungfru och utforskar hennes undervattensvärld. Shine och Leah utforskar ett ispalats när de söker efter en magisk juvel.
Zeta stjäl Shimmer, Shine och Leahs önskestjärna och de måste ta tillbaks den innan hon önskar sig något. Zac har önskat sig en ny cool matta, men när Zeta stjäl den måste ungarna komma på ett sätt att ta tillbaks den på.
När Zeta råkar trolla iväg apan Tala till sin lya, ger sig tjejerna iväg för att rädda henne. Tjejerna träffar en äkta och levande isande, men när Zeta stjäl hennes isjuvelshalsband tänker tjejerna stoppa henne.
När Zeta stjäl Samiras halsband måste tjejerna snabbt ta tillbaka det innan hon listar ut dess specialkraft. När Zeta stjäl Samiras saker och förvandlar alla till hönor, så måste Shimmer, Shine och Lea stoppa henne.
Nazboo får draksnuva, och Leah, Shimmer och Shine sticker iväg för att hitta en magisk medicin. Flickorna möter en blixtande och hjälper honom med att fånga en blixt som har rymt innan den skapar för stora problem.
Zeta använder en magisk sten för att krympa allting i staden. Leah, Zac, Zeta och andarna tävlar i Zomicorn Toss.
Leah och andarna upptäcker en magisk sten som gör två av allt, även Zeta. Zac önskar sig en Ziffilon till Kaz.
När Zeta och Nazboo suger ut allt glitter ur en vulkan, måste flickorna resa in i vulkanen för att stoppa dom. Zeta stjäl gängets magiska juvel och förtrollar regöringsredskapen vilket skapar kaos.
Leah blir vän med en räv som kan göra sig osynlig och Zeta försöker fånga räven för att använda dess magi. Tala, Nahal och Parisa är med i en talangtävling där Zeta och Nazboo försöker stjäla showen.
När Zeta fångar Samira i en magisk grotta, hämtar flickorna hjälp hos Samiras mentor. Av en slump skapar flickorna ett roligt och klibbigt väsen av godis, som visar sig vara nyfiket på allt.
Leah sitter barnvakt för de uppspelta keldjuren medan Shimmer och Shine i hemlighet bygger nya, skojiga sovrum till dom. När en fågelunge av misstag tror att Zeta är hennes mor, får flickorna hjäpla henne att få den tillbaka till sitt bo.
Följ med de två tvillingandarna Shimmer och Shine på deras magiska äventyr tillsammans.
När flickorna av en olyckshändelse får Naboo till att blåsa upp som en ballong, blir Zeta tvungen att hjälpa dem att bryta förtrollningen. En nysfluga flyger igenom Zahramej-staden och får alla andar att skapa märklig magi när de nyser.
Flickorna får uppleva äventyr och skoj när en pirat-ande av en olyckshändelse landar utanför deras dörr.
Flickorna besöker sjöjungfrun Nila och går på skattjakt under vattenytan. Zeta använder ett elixir för att få Zac att göra allt hon vill. Kan Kaz och flickorna stoppa Zeta innan det är för sent?
Zeta fångar flickorna i ett antikt tempel där de måste samarbeta med varandra för att fly. Zac, Kaz och tjejerna utforskar ett mystiskt torn och hittar ett halsband som kan förvandla dig till ett monster.
Samira ger Zeta chansen att bli ande på ett villkor: Att hon uppfyller Shimmer och Shines önskningar // Leah, Shimmer och Shine är på fest i Samiras palats.