vidare till tv.nu

Dokumentär, Ekonomi

Ekonomibyrån

2021 • Sverige • Säsong 3, Avsnitt 6

Tis 23 feb 00:20 - 00:50 • reprisSVT2
De samarbetar med näringsliv, myndigheter och politiker. De är enskilda personer med många följare som tjänar stora pengar på att exponera sina liv. Infuencer marketing är ett växande fenomen och branschen lockade omkring en miljard i investeringar förra året. Men hur blev influencern den nya makthavaren? Vilka är baksidorna med branschen? Gäster: Anitha Clemence, influencer och entreprenör, Yasmine Winberg, journalist som granskat influencerbranschen, och Daniel Redgert.

Säsonger och avsnitt

Säsong 3
  • Säsong 1
  • Säsong 2
  • Säsong 3
Säsong 3
  • Avsnitt 1 - Rik på vaccin
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A1

    Hur påverkas den globaliserade ekonomin och de svenska företagen av coronakrisen? Vilka branscher överlever? Programledaren Alexander Norén samtalar med entreprenörer, näringslivsprofiler och ekonomiska experter.

  • Avsnitt 2
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A2

    Kinas mäktigaste affärsman har plötsligt dykt upp igen efter att inte ha synts till på tre månader. Vem är Jack Ma, och var har han varit? I studion kinarådgivaren Frédéric Cho, forskaren Christer Ljungwall, och journalisten Tilde Lewin.

  • Avsnitt 3 - Den nya börsen
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A3

    Pandemiåret 2020 har skapat ett rekordstort intresse för aktier. Nya appar gör det enklare än någonsin, och i USA har den hajpade appen Robinhood fått in nya grupper av aktiesparare på börsen. Programledare är Carolina Neurath tillsammans med fintech-forskaren Claire Ingram Bogusz, börsinfluencer...

  • Avsnitt 4 - Kontantdöden
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A4

    Allt fler överger kontanterna i Sverige och vi kan bli det första landet i världen som blir kontantlöst. Coronapandemin har snabbat på utvecklingen när allt fler handlat på nätet. Men vilka risker finns det med ett samhälle helt utan sedlar och mynt? I studion: utredaren och fd moderatpolitikern ...

  • Avsnitt 5
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A5

    Svenskarna köper allt fler böcker, men vill numera hellre lyssna än läsa. Vad betyder det för en bokbransch som redan är under stor omställning? I studion: Jonas Tellander, vd för Storytel, Louise Boije af Gennäs, författare, och Erik Wikberg, forskare Handelshögskolan.

  • Avsnitt 6 - Makthavarna
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A6

    De samarbetar med näringsliv, myndigheter och politiker. De är enskilda personer med många följare som tjänar stora pengar på att exponera sina liv. Infuencer marketing är ett växande fenomen och branschen lockade omkring en miljard i investeringar förra året. Men hur blev influencern den nya mak...

  • Avsnitt 7 - Räntefesten
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A7

    Många trodde bostadspriserna skulle falla när pandemin bröt ut, men låga räntor och stor efterfrågan har istället lett till nya rekordnivåer. Vad får det för konsekvenser och hur länge kan det fortsätta så här? I studion riksbankschefen Stefan Ingves, Cecilia Hermansson, forskare i finansiell eko...

  • Avsnitt 8
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A8

    Hur påverkas den globaliserade ekonomin och de svenska företagen av coronakrisen? Vilka branscher överlever? Programledaren Alexander Norén samtalar med entreprenörer, näringslivsprofiler och ekonomiska experter.

  • Avsnitt 9
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A9

    Hur påverkas den globaliserade ekonomin och de svenska företagen av coronakrisen? Vilka branscher överlever? Programledaren Alexander Norén samtalar med entreprenörer, näringslivsprofiler och ekonomiska experter.

  • Avsnitt 10
    Dokumentär, Ekonomi, S3:A10

    Hur påverkas den globaliserade ekonomin och de svenska företagen av coronakrisen? Vilka branscher överlever? Programledaren Alexander Norén samtalar med entreprenörer, näringslivsprofiler och ekonomiska experter.