Någonstans på den mytomspunna ön med den försvunna skatten finns det otroliga rikedomar undangömda. Blaze och Darington är fast beslutna om att bli de första som hittar skatten!
Blaze och AJ är på väg genom öknen när Blaze fastnar i superkletig lera. Nu måste AJ och hans nya djurkompisar ge sig ut på ett episkt äventyr för att rädda Blaze.
Det är dags för det stora världsmästerskapet, och det verkar som att alla snabba bilar i staden tänker tävla. Men när Crusher stjäl vinstpokalen innan rallyt ens har börjat måste Blaze och hans vänner ge sig iväg för att ta tillbaka den igen.
Blaze, AJ och Stripes är barnvakt åt några djurbebisar när de små bebisarna plötsligt slår på en bubbelmaskin och blåser iväg i stora bubblor. Nu måste de tre barnvakterna hitta de gulliga djuren igen och rädda dagen.
Pickle ska ha en trollerishow dit hela staden har blivit inbjuden. Men när Crusher råkar göra ett magiskt misstag måste Blaze och Pickle rädda dagen och få ordning på magin igen.
Crusher använder sig av leksaksaffärens fantastiska maskin för att skapa stora leksaker som löper amok. Och bara Blaze och Watts kan hindra leksakerna från att skapa kaos.
För första gången någonsin ska Blaze och AJ tävla under havet! Blaze förvandlar sig till en ubåt och susar genom sjunkna skepp och korallrev för att hinna fram till det stora sandslottet vid mållinjen.
När Axle City får besök av en tvättbjörn som skräpar ner, måste Blaze rycka in som en Superåtervinningsbil! Han städar upp i staden och räddar sina vänner - lagom till en sista sammandrabbning med Krimskramskungen!
Blaze och AJ ger sig ut i rymden för att tävla i ett spännande lopp. Längs vägen träffar de på vänliga utomjordingar, undkommer asteroider och kämpar mot Crushers rymdskepp.
Gasquatch bjuder in Blaze och AJ till hans glassparty men glömmer att fixa glassen. Blaze förvandlar sig till en glassbil och skyndar sig till Gasquatch hus.
Blaze åker till Gabbys garage för en snabb reparation - men då får hon ett meddelande. Tre maskiner behöver hennes tekniska kunskaper. Blaze och AJ hjälper henne att ta med sig garaget ut på uppdrag.
Blaze och AJ sitter barnvakt åt Mini-Gurkan. När det är dags för henne att sova middag berättar de tre godnattsagor om poliser, cowboys och superhjältar - med Blaze och hans vänner i rollerna.
När en storm blåser iväg alla saker på Stripes djurkalas, förvandlas Blaze till en monstermaskin som är stark nog att hämta tillbaks allt - en långtradare. Det finns inget som han inte kan lasta och dra.
Hela Axle City roar sig på ballongmarknaden - tills Crusher och Pickle råkar flyga iväg i en luftballong av misstag. Nu är det upp till Blaze och AJ att rädda sina svävande vänner... innan de kraschar in i slajm-vulkanen.
Blaze och AJ blir vän med en utomjording som heter Gormy. När Gormys jetpack slutar fungera, måste de hjälpa honom hitta sex speciella rymdbatterier så att han kan flyga hem till sin rymdfamilj.
Blaze och AJ ser fram emot att spela sitt nya tv-spel, men när en trollkarl ger spelet liv, måste Blaze och AJ ta sig till nästa nivå och rädda Axle City från pixelkaos.
Blaze och AJ tävlar mot Crusher i ett lopp runt hela jorden och vinner världens största pokal.
Blaze och AJ spenderar dagen med ett gäng specialmaskiner: Blaze familj. Hans mamma, pappa och lillasyster Sparkle hänger på Blaze i en tävling mot Crusher för att bevisa att de är världens snabbaste familj.
Konstapel Blaze får sitt största uppdrag hittills: att hitta den onda Godistjuven! Tillsammans med konstapel Anna, ger sig Blaze iväg för att stoppa tjuven och återta alla stulna godisbitar.