Upphovsland: Sverige
1. Avsnitt 1
Avsnitt 1, Säsong 2
Rikard Westerberg har fokuserat sin forskning på frågan om privat ägande av industrin och närmare bestämt det svenska näringslivets opinionsbildning 1945-1985. Vilken roll spelade näringslivet i opinionsbildningen och vad motiverade dem?
2. Avsnitt 2
Avsnitt 2, Säsong 2
I en värld som blir alltmer digital flyttar också våra politiker ut på nätet och sociala medier. Vad innebär det för diplomatin och det politiska spelet? Elsa Hedlings forskning berör bland annat europeisk integration, utrikes och säkerhetspolitik.
3. Avsnitt 3
Avsnitt 3, Säsong 2
Alexander Engström har nyligen disputerat i historia och har studerat hur kulturella och sociala mekanismer användes för att gestalta adlighet och sociala hierarkier i det tidigmoderna samhället.
4. Avsnitt 4
Avsnitt 4, Säsong 2
Ivar Fahsing är forskare och kommissarie vid Polishögskolan i Norge. Han har disputerat på psykologiska institutionen och har bland annat fokuserat på hur individuella och organisatoriska faktorer påverkar kvaliteten på polisarbetet.
5. Svensk reklamhistoria
Avsnitt 5 - Svensk reklamhistoria, Säsong 2
Elin Åström Rudberg är ekonom-historiker på Stockholms universitet. Hon disputerade 2019 med en avhandling om reklamhistoria under perioden 1915-1965. Hon har haft särskilt fokus på dagspressens och reklambranschens kontroll av marknaden.
6. Ledarskap under press
Avsnitt 6 - Ledarskap under press, Säsong 2
David Bergman är officer i armén och doktorand i psykologi vid Försvarshögskolan. Han forskar om ledarskap och hur människan kan öka sin förmåga att fungera i pressade situationer. Vad gör man när fallskärmen inte vecklar ut sig under en övning?
Hittade du något som inte stämmer?
Ge din feedback