vidare till tv.nu
ANNONS
Scrolla ner till tv.nu
TV.NU är en del av
Schibsted-familjen
Varför ser du denna annons?
Du ser denna annons eftersom sajten du besöker till stor del finansieras av annonsintäkter. Vissa annonser ser du för att vi tror att de kan intressera dig. Detta antagande baserar vi på din tidigare aktivitet på Schibsteds sajter och appar.
Hantera dina annonsinställningar
Om Schibsted och annonsering
Schibsted är en etablerad mediekoncern med huvudkontor i Oslo, som äger sajter som till exempel Blocket, Svenska Dagbladet, Omni, Aftonbladet och Prisjakt.
Läs mer om annonsering på Schibsted
logga in

Ny undersökning: Svenskarna streamar mer – och gärna gratistjänster

Johannes Räihä
23 okt, 2023

En gång per år frågar vi på tv.nu tusentals svenska film- och serieälskare hur deras streamingvanor ser ut. Nu har Streamingbarometern 2023 kommit ut, där flera intressanta siffror träder fram. Här nedanför kan ni läsa resultatet efter att ha

Det dagliga streamingtittandet fortsätter öka visar senaste Streamingbarometern från Tv.nu. 74 procent uppger att de streamar minst en gång i veckan och trots konjunkturläget uppger allt fler att de har fyra eller fler streamingtjänster. Rapporten visar också att gratis streamingtjänster för första gången är viktigare än själva innehållet när tittare under 45 år ska välja streamingtjänst.

Årets undersökning, som görs med panelister i Den Svenska Streamingpanelen, visar att 37 procent av de svarande streamar varje dag, det är en ökning med fem procentenheter. Bland yngre (under 45 år) är det så många som 58 procent som streamar dagligen. Streamade minuter ligger på 90 minuter per dag, en ökning med hela sju minuter.

– I årets rapport har vi valt att göra ett extra nedslag i området streamad sport, ett högaktuellt område med förväntad ökad konkurrens från internationella aktörer. Streamingbarometern visar på att 70 procent av svenskarna är sportintresserade och de som tittar regelbundet spenderar i snitt två timmar och 42 minuter varje vecka på att titta på sport, utöver den tid de redan lägger på film och serier. De är dessutom snäppet mer aktiva i att byta mellan streamingtjänster, säger Helen Orselius, vd på Tv.nu.

Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna:

Svenskarna lägger fortsatt ett dygn per år bara på att leta efter något att streama.
En av fem lägger så mycket som en arbetsdag i veckan (6 timmar och 45 minuter). Tips från tv- och streamingguider som till exempel Tv.nu har ökat som inspirationskälla för att hitta rätt och det är nu en av fyra som tycker det är avgörande för att välja något att streama. Detta toppas bara av rekommendationer från vänner, 33 procent, och bra recensioner, 27 procent.

Gratis streaming har blivit viktigare än det bästa innehållet.
För första året har gratis innehåll seglat upp som det som flest tycker är viktigt vid val av streamingtjänst – och det är de unga som drivit den trenden. Detta kan också delvis förklara att gratistjänsterna toppar listan över de populäraste tjänsterna med SVT Play i topp på 73 procent och TV4 Play med 58 procent som föredrar dessa.

Trots skakig marknad går streamingbudgeten upp.
Hushållsbudgeten för streamingtjänster har ökat (från 172 kronor till 199 kronor i snitt) hos de som lägger pengar på att streama, fastän endast sju procent i fjolårets undersökning förväntade sig att öka sina utgifter. Trots det ekonomiska läget har antalet streamingtjänster som används inte sjunkit utan ligger kvar på 3,1 som i fjol. De unga under 45 år drar dock ner antalet från 3,5 till 3,1 och är också den grupp som markant ökat sitt intresse för gratistjänster. Snittet hålls uppe av att det också finns allt fler som har fyra tjänster eller fler.

40 procent av unga delar sina streamingtjänstkonton med folk utanför hushållet.
En betydande andel av panelen (20 procent) delar minst ett streamingtjänstkonto med andra och hela 40 procent av de yngre under 45 år. Däremot är 75 procent lojala sina streamingtjänster – majoriteten anger nämligen att de inte är särskilt aktiva med att byta ut sina tjänster och så många som 38 procent behåller alltid sina tjänster löpande.

Hela undersökningen hittar du här: Streamingbarometern.

tv.nu är en del av Schibsted som ansvarar för hanteringen av din data på den här webplatsen
Personuppgiftspolicy